پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 شهريور 1397 - 10:20
چرايي حمله رژيم صهيونيستي به غرب دمشق

ماجراجویی در ادلب پس از شکست در سوريه

روز یک‌شنبه ۱۱ شهریورماه رسانه‌ها از اتفاقی که در ماه‌های اخیر به یک اتفاق تکراری در حال تبدیل شدن است خبر دادند. شبکه المیادین به نقل از خبرنگار میدانی خود گزارش داد رژیم صهیونیستی با چندین موشک به پایگاه هوایی المزه در غرب دمشق حمله کرده است.
نویسنده :
محمد محسن فایضی
کد خبر : 1371

پایگاه رهنما :

روز یک‌شنبه ۱۱ شهریورماه رسانه‌ها از اتفاقی که در ماه‌های اخیر به یک اتفاق تکراری در حال تبدیل شدن است خبر دادند. شبکه المیادین به نقل از خبرنگار میدانی خود گزارش داد رژیم صهیونیستی با چندین موشک به پایگاه هوایی المزه در غرب دمشق حمله کرده است. هم‌چنین رسانه‌های صهیونیستی نیز مدعی شدند که کاروانی از موشک‌های دوربرد که به تازگی وارد این پایگاه هوایی شده بود، هدف حمله قرار گرفته است؛ ادعایی که بار‌ها برای توجیه افکار عمومی داخلی خود در خصوص ماجراجویی‌های تل‌آویو در سوریه مطرح شده است. اما با وجود این گزارش‌ها یک منبع نظامی سوری هرگونه حمله هوایی به پایگاه المزه را تکذیب کرد. پیش از حملات هفته اخیر، شاهد سه حمله و ماجراجویی مهم از سوی صهیونیست‌ها بودیم. حمله به شهر البعث در شمال استان قنیطره (۲۰ اردیبهشت)، حمله به پایگاه تی فور در حلب (۲۰ فروردین) و حمله به پایگاه‌هایی در حماه و حلب (۱۰ اردیبهشت) سه حمله پیشین بودند. دو حمله حلب و حماه بنا دلایلی از جمله به شرایط میدانی سوریه و آزادی غوطه شرقی، فضاسازی برای حمله به دمشق به بهانه بمب شیمیایی و مسئله برجام، پاسخی از سوی محور مقاومت و سوریه داده نشد؛ اما حمله ۲۰ اردیبهشت در استان قنیطره با پاسخ کوبنده سوری‌ها همراه بود به‌گونه‌ای که سوری‌ها این تهاجم را با ۶۸ موشک به مناطق نظامی صهیونیست‌ها در جولان پاسخ دادند و تلفات زیادی به زیرساخت‌های ارتش تل‌آویو وارد ساختند. پس از پاسخ سوری‌ها به حملات جنگنده‌های اسرائیلی در اواخر اردیبهشت این رویه حملات از سوی صهیونیست‌ها متوقف شد. حال سوال این است که حملات ۱۱ اردیبهشت به چه دلیلی رخ داد؟
چرایی تکرار ماجراجویی اسرائیل پس از وقفه‌ای چندماهه؟
هرچند حملات جنگنده‌های اسرائیلی به ارتش سوریه یا پایگاه‌های مقاومت در این کشور مسبوق به سابقه است؛ اما زمان انتخاب حمله اخیر بسیار هدفمند و ویژه بوده است. اما حملات در آن ماه‌ها به این دلیل رخ می‌داد که صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده بودند که آخرین راه‌حل برای تقابل با حضور ایران در سوریه، حملات مستقیم و بالا بردن هزینه حضور نیرو‌های مقاومت در سوریه است. رژیم صهیونیستی بار‌ها اعلام کرده است که حضور نیرو‌های مقاومت و ایجاد پایگاه‌هایی از سوی ایران در سوریه یک خط قرمز است و تلاش‌های وسیعی از طریق روسیه برای مقابله با این مسئله انجام داده است. بحران سوریه بیش از گذشته به پایان خود نزدیک می‌شود و تل‌آویو سعی دارد حداقل خواسته خود یعنی عدم حضور نیرو‌های مقاومت در جولان و مرز‌های اشغالی لبنان و سوریه با رژیم صهیونیستی را از طریق روس‌ها تحقق بخشد. اما حمله‌های جدید با هدفی جدید در حال انجام است. به نظر می‌رسد پس از ناکامی صهیونیست‌ها در راهبرد خود به منظور مجبور کردن ایران و مقاومت از سوریه و نزدیکی‌های جولان، سعی دارند در ماجراجویی جدیدی که گویا ترامپ تدارک دیده است شرکت کنند و با حفظ وجود نیرو‌های تروریستی در ادلب و درگیر نگه‌داشتن سوریه با مسئله ادلب، برای خود حاشیه امنیتی ایجاد نماید.
حمله آمریکا به سوریه نزدیک است؟
اکنون پس از آزاد سازی بسیاری از مناطق سوریه بالاخص حاشیه دمشق و مرز‌های جنوبی، ادلب به اصلی‌ترین منطقه در سوریه تبدیل شده است. در صورتی که ارتش سوریه با کمک ایران و روسیه و توافق ترکیه بتواند جریان‌های تروریستی در ادلب را نابود کند، عملاً به پیروزی نهایی نزدیک خواهد شد. اکنون که سوریه در حال برنامه‌ریزی برای انجام عملیات در ادلب است آمریکا به دنبال ماجراجویی‌هایی برای تغییر روند سوریه است. هفته گذشته روسیه از ماجراجویی آمریکایی‌ها پرده برداشت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی‌ای فاش کرد آمریکا در حال آماده شدن برای انجام حملاتی موشکی علیه سوریه است. وزارت دفاع روسیه چند روز پیش هشدار داده بود که آمریکا تجهیزات خود در نزدیکی سوریه را تقویت کرده و به دنبال آن است تا به بهانه حمله شیمیایی ساختگی در سوریه به نیرو‌های دولت سوریه حمله کند. روسیه با هشدار در این رابطه تأکید کرده که تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز به‌ویژه با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و درنهایت هرگونه حمله احتمالی آمریکا و کشور‌های غربی به این کشور غرب آسیا ممانعت به عمل آورد. بنا به تأیید وزارت دفاع روسیه ناو «یو اس اس راس» آمریکا که قبلاً نیز در دریای مدیترانه بوده و مدتی به بندرگاه آشیانه خود منتقل شده بود، مجدداً در تاریخ ۲۵ آگوست (۳ شهریورماه) در شرایطی به سواحل سوریه در دریای مدیترانه بازگشته که به ۲۸ موشک کروز تام هاوک مجهز است که قابلیت هدف‌گیری هر نقطه‌ای از سوریه را دارند. مجموعه اقدامات آمریکا در دریای مدیترانه در کنار جوسازی‌هایی که در خصوص احتمال وقوع حملات شیمیایی در ادلب توسط ارتش سوریه از سوی غربی‌ها در حال انجام است، این‌گونه به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال تکرار موشکی به سوریه به بهانه تقابل با حملات خودساخته شیمیایی است.
پایگاه اینترنتی الثبات لبنان با اشاره به بالا گرفتن تهدیدات غرب علیه سوریه نوشت اطلاعات فاش شده از سفارت اسرائیل در مسکو نشان می‌دهند که احتمالاً اسرائیل نیز در این حمله با آمریکا شرکت کند؛ اطلاعاتی که نشان می‌دهد حملات اخیر تل‌آویو به خاک سوریه به نوعی می‌تواند مقدمه سازی برای حمله موشکی (نه همه جانبه) غربی‌ها باشد. رسانه‌ها همچنین فاش کردند هم‌زمان با ادامه انتقال تجهیزات نظامی ارتش سوریه به سوی ادلب که در واقع آخرین برگ برنده واشنگتن برای مداخله در سوریه محسوب می‌شود، ترامپ فوراً با فرانسه و انگلیس وارد هماهنگی شده تا تهدیدات خود را علیه سوریه اجرایی کند و مقر‌های نظامی و حیاتی این کشور در مرکز و جنوب و حتی تا پایتخت را هدف قرار دهد.
آخرین برگ برای جبران شکست
ادلب آخرین برگ برنده غربی‌ها در بحران سوریه است، لذا ماجراجویی جدید از سوی غربی‌ها به بهانه خودساخته و دروغین استفاده از سلاح شیمیایی از سوی سوریه، دور از انتظار نیست؛ لذا توقع می‌رود در هفته‌های پیش رو ما شاهد ماجراجویی‌هایی جدید از سوی آمریکا و اسرائیل در سوریه باشیم. تقابل با این ماجراجویی‌ها نیاز به یک هماهنگی و تصمیم راهبردی از سوی مقاومت و همراهان سوریه دارد. سفر‌های غیرمنتظره و برنامه ریزی نشده دکتر ظریف به آنکارا و دمشق پس از حملات اسرائیلی‌ها و فضاسازی رسانه‌های غربی برای حمله به سوریه به بهانه سلاح شیمیایی را می‌توان در همین راستا تحلیل کرد.

ارسال نظرات